Powered by Jasper Roberts - Blog

Morotskakecupcakes


Bakade som sagt Morotskakecupcakes igår och de blev underbart goda. Tänkte jag skulle piffa dem lite så jag gjorde små morötter av marsipan. Visst blev dem gulliga? Det är riktigt roligt att jobba med marsipan och det piffar ju verkligen upp! Här har ni receptet om ni själva vill testa på att göra dem någon dag.

MOROTSKAKECUPCAKES 175° i 25-30 minuter

2 stora morötter
6½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk kanel
½ tsk salt
200 gr rumstempererat margarin
1 dl brunfarin
2 dl strösocker
2 ägg
2 dl mjölk

GLASYR
150g filadelfiaost
3 dl florsocker (troligen lite mer för fastare form)
1 tsk citronjuice

Skala och riv morötterna. Blanda mjöl, bakpulver, kanel och salt i en stor skål. Rör socker och margarin pösigt i en annan skål. Vispa ner äggen och sedan mjölken. Rör försiktigt ner mjölkblandningen i de torra ingredienserna tills allt är ordentligt blandat. Tillsätt morötterna och rör om. Fördela smeten i formar till strax under kanten. Grädda och gör sedan glasyren. Blanda osten och florsocker med en gaffel till krämen och mjuk och smidig. Häll i citronjuicen och rör om. Låt cupcakesen svalna och bred sedan på glasyren.(Glasyren kan göras tjockare med med florsocker, tycker oftast den blir lite rinnig om man går helt efter recepten).
1 Emelie:

skriven

De är verkligen supersöta. Vad duktig du är!

2 Ulrica:

skriven

Supersöta cupcakes! Vad duktig du är.

Jag lånar med mig receptet.

3 donnasandra:

skriven

Så fina! Låter mumsigt!

4 donnasandra:

skriven

Åh vad gott, och de blev himla söta också!

5 Anna - Starwoman ☆:

skriven

Dina cupcakes är helt underbara, särskilt lilla moroten, sött! Verkligen superduktig gjort =)

6 Annica:

skriven

Åh dom ser verkligen mumsiga ut! Jag är värdelös på att baka så du får gärna skicka en till Sveg ;)

Kram Annica

7 Stefan:

skriven

Kan intyga att cupcakesen smakade gudomligt... Bara så du vet så fyller jag år 23/4 Therez ;)

8 Viktoria:

skriven

Skall jag absolut ge mig in på och baka en dag! De ser ju gudomligt goda ut!!

9 Therez:

skriven

♥ Annica

Hi hi, jag kanske får göra det. ;) Fast det är synd att den troligen inte kommer vara lika god och fin efter någon dags leverans. ;) Kram



♥ Stefan

Det är noterat. ;)



♥ Alla

Tack för alla kommentarer! :D

10 Mari:

skriven

Oj så smarriga de såg ut!! Hoppas det finns några kvar och att du tar med dig till jobbet."flirt" "flirt" Vi har mycket att göra i morgon så vi behöver kanske lite sockertoppar!!! =)

Kram å syns í morrn!!!

11 Annica:

skriven

Då får jag kanske ta en sväng uppöver då =)

12 Therez:

skriven

♥ Mari

Ja tyvärr gav jag ju bort alla och det var ju dumt! Borde ju haft till idag som du säger! Men jag får baka någon annan dag också. Hi hi. Ses snart! Kram



♥ Annica

Ja det tycker jag absolut! :D

13 Anette:

skriven

Åh så smarrig den ser ut, verkligen fint och verkar ju rätt enkel att fixa själv :)

14 Emelie:

skriven

För en gottegris som mig så bara måste jag bara baka det här. Tack för tipset!

15 Susanne:

skriven

Hur många cupcakes blir det av det där receptet?

16 Emma:

skriven

Hur fick du till det orange på moroten?

Ser så sött ut. Funderar starkt på att testa själv.

17 Veronica:

skriven

Vad fina de blev! :D Kram!

18 Therez:

skriven

♥ Susanne

Det beror ju lite på vilka formar du har men jag fick ut 12st, och jag använde lite större formar än muffinsformar.



♥ Emma

Jag blandade gul och röd karamellfärg. :)

19 Hanna:

skriven

De ser jättegoda ut.

20 Caroline:

skriven

Hej! Jag hade tänkt göra de cupcakes som du hade ute för ganska längesen, nämligen de med banan och saltlakrits... Vars får man tag på sånt lakrits som du hade ovanpå??

Du kan väl mejla mig??

Kram

21 Therez:

skriven

♥ Caroline

Jag köpte det på en matvaruaffär. De finns i sånna där kryddburkar du vet. Som de har vanligt stössel i. Kolla på bakavdelningen. :)

22 Honey:

skriven

Jag har ett bättre recept på glasyren. Ha i 1 del margarin och 2 delar philadelphia så behöver du inte ha i lika mycket florsocker. Krämen blir mycket fastare. Om du dessutom strör över lite riven kokos över glasyren så blir de ännu mumsigare.

Kommentera här:

Annonsera här »